Zuhal YAVUZ DAĞLI, Tuğba ÖZDEMİRKAN
Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi - 2026;59(1):12-15
AMAÇ: COVID-19 enfeksiyonu geçiren hastalarda uzun dönemde de bazı semptomlar görülebilmektedir. Bu nedenle COVID-19 has- talığı sonrası yaşanan semptomların belirlenmesi ve tedavisi konu - sunda yeterli çalışmaların yapılabilmesi için iyileşme sonrası dönem - de de hastaların yakından izlenmesi gerekmektedir. Bu çalışma ile COVID-19 enfeksiyonu geçiren ve sonraki dönemde Göğüs Hasta- lıkları polikliniğine başvuran kişilerin başvuru nedenlerini, COVID-19 ile ilişkisini ve etkileyen faktörleri değerlendirmek amaçlanmıştır. GEREÇ VE YÖNTEM: Kesitsel tipte ve retrospektif yürütülen ça- lışma, COVID-19 enfeksiyonu geçiren ve sonrasında herhangi bir nedenle Ankara Eğitim ve Araştırma Hastanesi Göğüs Hastalıkları polikliniğine 01.01.2021-01.01.2022 tarihleri arasında başvuranların dosyaları retrospektif olarak değerlendirilerek yapılmıştır. BULGULAR: COVID-19 geçiren kişilerin %77,5'i sonraki dönemde en az bir semptom yaşamaktadır. En sık görülen semptomlar ise dispne, öksürük, göğüs ağrısı ve balgamdır. Semptom süresi %80,9 kişide 1 aydan, %35,8 kişide 12 haftadan daha uzun bulunmuştur. Semptom süresi; kronik hastalığı olanlarda (p=0,034), astımı olan - larda (p=0,007), iki semptomu olanlarda (p=0,004), dispnesi olan - larda (p=0,002), göğüs ağrısı olanlarda (p=0,037), solunum sesleri doğal olmayanlarda (p=0,014) istatistiksel anlamlı şekilde daha uzundu. SONUÇ: COVID-19 sonrası dönemde özellikle kronik hastalığı olan - ların, 55 yaş ve üzeri kişilerin ve yoğun bakım ünitesine yatış öyküsü olanların takibinin yapılması önemlidir.