DİYABETİK HASTALARDA KORONER BAYPAS CERRAHİSİ: POMPALI MI, POMPASIZ MI?

ATIF YOLGÖSTEREN, TOLUNAY SEVİNGİL, SERKAN AKARSU, NÖFEL AHMET BİNİCİER, MUSTAFA TOK

Kafkas Tıp Bilimleri Dergisi - 2013;3(1):21-26

Muş Devlet Hastanesi, Kalp Ve Damar Cerrahisi Kliniği, Muş

 

AMAÇ Çalışmamızda diyabetik hastalarda, pompa (kardiyopulmoner bypass) ile ya da pompasız yapılan koroner revaskülarizasyon cerrahilerinin kısa dönem sonuçlarını karşılaştırmayı amaçladık. YÖNTEM Bu retrospektif çalışmada, Ocak 2002 - Aralık 2008 tarihleri arasında izole koroner arter bypass greft cerrahisi geçirmiş 138 diyabetik hastanın pre, intra ve postoperatif özellikleri incelendi. Hastalar iki gruba ayrıldı. Grup 1’de koroner işlemlerin pompasız yapıldığı 112 (%81,2) hasta yer alırken, Grup 2’de koroner işlemlerin pompa ile yapıldığı 26 (%18,8) hasta yer aldı. BULGULAR Preoperatif prognostik özellikler iki grupta da benzerdi. Bununla beraber pompa kullanılan grupla karşılaştırıldığında pompa kullanılmayan grupta distal anastomoz sayısı belirgin olarak daha azdı (2,7±0,7’ye karşın 3,1±0,69; P<0,05). İntra ve post operatif mortalite oranları her iki grupta da benzerdi (pompasız %2,7 ve pompalı %3,8; p>0,05), ancak pompa kullanılmayan grupta nörolojik komplikasyonlar belirgin olarak daha azdı (%0,9’a karşı %15,3; p<0,05). Ayrıca, pompa kullanılmayan grupta kan transfüzyonu ihtiyacı ve hastanede kalma süresi belirgin olarak daha azdı (p<0,05). SONUÇ Diyabetik hastalarda pompa kullanılmayan koroner arter cerrahisi, postoperatif morbidite ve hastanede kalış süresini pompa kullanılan koroner cerrahi ile karşılaştırıldığında anlamlı olarak azaltır. Ancak, hastane içi sağ kalım oranları açısından iki teknik arasında farklılık yoktur.