Türk Medline
Dokran

HASTANEDE DOĞUM YAPAN KADINLARIN GEBELİK, DOĞUM VE DOĞUM SONU DÖNEME İLİŞKİN GELENEKSEL UYGULAMALARI

NAZAN KARAHAN, REYHAN AYDIN, DÜRDANE YILMAZ GÜVEN, ALİ RAMAZAN BENLİ, NİMET BİLLGE KALKAN

Southern Clinics of Istanbul Eurasia - 2017;28(3):190-198

Karabük Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü, Karabük

 

GİRİŞ ve AMAÇ: İnsanoğlunun yaşama koruma içgüdüsü, ilkel kavimlerden bu yana sağlıkla ilgili konularda çeşitli inanç ve uygulamaların doğmasına yol açmıştır. Bu çalışma kadınların gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemde anne-bebek bakımına yönelik geleneksel inanç ve uygulamalarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. YÖNTEM ve GEREÇLER: Araştırma, İstanbul ilinde, bir kamu hastanesinde tanımlayıcı kesitsel tipte yapılmıştır. Veri toplama formu sosyo-demografik, obstetrik özellikler ile kadınların gebelik, doğum ve doğum sonu döneme ilişkin geleneksel uygulamalarına ilişkin sorulardan oluşmuştur. Veriler toplanmaya başlanmadan önce, etik kurul onayı ve kurum izni alınmıştır. BULGULAR: Araştırmamızda kadınların, bebek akıllı ve güzel olsun diye meyve yenmesi gerektiğine inanması, sağlıklı ve huzurlu bir gebelik geçirmek için çirkin şeylere bakmaması, canının çektiği her şeyin yedirilmesi, kolay doğum yapsın diye yürüyüş yaptırılması ve dua ederek odaklanması, sırtının sıvazlanması zararlı olmayan kültürel uygulamalar olarak değerlendirilmiştir. Buna karşılık, bebeğin ağzına emzirmeden önce hurma sürmek, kırk basmasından korumak için bebek yatağının altına bıçak koymak, kıyafetine çengelli iğne takmak ve 40 gün lohusa ve bebeğin evden çıkarılmaması, bebeğin tuzlanması zararlı uygulamalar olarak belirlenmiştir. TARTIŞMA ve SONUÇ: Gebelik, doğum ve doğum sonu kabul görmüş, anne ve bebek sağlığı üzerine zararı bulunmayan hatta faydası olabilecek uygulamaların, kültürel zenginliğimizin bir parçası olarak kabul edilip desteklenmesi, zararlı etkileri bulunan uygulamaların ise gerek gebelik okulları gerekse taburculuk sırasında yapılan eğitimlerle önlenmesi önerilmektedir.