SELDA BÜLBÜL, MURAT SÜRÜCÜ, GAYE AŞIK
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi - 2014;57(4):241-245
Günümüzde vitamin ve mineraller sıklıkla kullanılan ilaçlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada Kırıkkale’de vitamin kullanma sıklığı ve nedenlerini araştırmayı planlanmıştır. Bu kesitsel çalışmada, Ağustos 2013 - Şubat 2014 tarihleri arasında Kırıkkale Üniversitesi Hastanesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Polikliniklerine başvuran anne/babalar araştırma grubunu oluşturmuştur. Çalışmaya yaş ortalaması 35.5 (20-82) yıl ve ortalama sahip olunan çocuk sayısı 2.3 olan toplam 409 [296 (%23.7) erkek, 316 (%76.1) kadın] kişi katılmıştır. Grubun %69.2’si kendisinin, %68.2’si çocuğunun sağlık sorunu olmadığını, %67.8’si son bir yılda kendileri için, %72.9’u ise çocukları için vitamin kullandığını belirtmiştir. En sık kullanıldığı bildirilen vitaminler; B12 (%6.4), multivitamin (%3.8) ve C vitaminidir (%3.4). Son bir yılda vitamin kullanımı sağlık sorunu varlığı veya cinsiyete göre fark göstermemektedir (sırasıyla p=0.278 ve 0.486). Vitamin alımında en sık gerekçe bağışıklık sistemini güçlendirmek (%30.7) ve kanserden korunmaktır (%17.7); katılanlar vitaminlere ait bilgiyi en fazla televizyondan (%43.5) edindiğini belirtmektedir. Bu çalışmada, vitamin kullanımı Türkiye’de yapılmış diğer çalışmalara göre daha yüksektir. Sonuç olarak hem sağlık çalışanları hem de toplumun akılcı ilaç kullanımı konusunda bilinçlendirilmesi gerektiğini vurgulamak istiyoruz.